Is het een probleem? We zijn tenslotte een handelsnatie.

door: Tamara Derksen

Dat Nederland niet bepaald een koploper is als het gaat over het aantal afgestudeerden in bèta vakken, daar ben ik me al jaren lang bewust van. De grafieken ken ik bijna uit mijn hoofd. Het bericht dat @RonaldBuitelaar op twitter deelde bevestigde voor mij dat het werk van Stichting Techniekpromotie dus nog lang niet klaar is.

Nederland heeft een bèta probleem, bron: CBS

Nederland heeft een bèta probleem, bron: CBS

Tenminste, dat dacht ik. Tot ik een van de reacties las: “… is het een probleem? We zijn tenslotte een handelsnatie”.  Deze stelling kan ik niet ontkrachten. In ‘The Global Competitiveness Report 2015-2016 van het World Economic Forum’ staat:

“Nederland in de top-5 door een excellent onderwijssysteem, efficiënte infrastructuur, betrouwbare overheid en blijvende focus op innovatie.

Ranking Nederland over tijd, bron: INSCOPE

Ranking Nederland over tijd, bron: INSCOPE

Ik herinner mij een lezing van de bekende hockeycoach Mark Lammers waarbij hij zei: “Focus niet op wat niet goed gaat, maar op dat wat je goed kunt. Hierdoor speel je meer ontspannen en, als je dan een keer een actie moet doen die je minder goed beheerst, dan gaat die vanzelf beter”.

Met al deze informatie in mijn hoofd heb ik me een tijd moeten bezinnen op ons bestaansrecht. Wat mij motiveert om als programmamanager bij Stichting Techniekpromotie te werken, is mijn overtuiging dat ik bijdraag aan een maatschappelijk relevante ontwikkeling. Als rechtgeaarde bèta, ik ben een bouwkundige van opleiding, ben ik er van overtuigd dat ik andere kwaliteiten heb dan een econoom, handelaar of arts. Zijn die kwaliteiten dan niet meer relevant voor de Nederlands economie….? Is het dus niet meer belangrijk dat ieder kind onderzoekend en ontwerpend de wereld van wetenschap en technologie ontdekt?”

Dan gaat er bij mij een lichtje op. Want wat staat er al geruime tijd vermeld op onze website:

“ Het ultieme doel van Stichting Techniekpromotie is ervoor te zorgen dat ieder kind vanaf groep 1 in aanraking komt met wetenschap & technologie, zodat het zich optimaal kan ontwikkelen. Het kind vergroot zijn/haar wereldbeeld en heeft een beeld van de rol van wetenschap en techniek in zijn of haar leven. Dat beeld nemen ze mee in de profiel- en uiteindelijk de opleidingskeuze.”

Persoonlijk voeg ik daar in gesprekken vaak aan toe:

“Het doel is dat leerlingen die profiel- en opleidingskeuze goed geinformeerd maken, zich bewust van hun eigen kwaliteiten. Dus ook als ze niet voor bèta kiezen heeft het zin om in aanraking te zijn geweest met wetenschap & technologie.”

Want, in welk beroepenveld de leerlingen later ook terecht zullen komen, technologie is overal om ons heen. Dus ook de handelaar is er mee geholpen dat hij weet wat wetenschap & technologie voor hem of haar kan betekenen. Ik kan weer rustig slapen J. We hebben nog genoeg te doen.

Geef een reactie

