Een kijkje in de klas

Aan het werk met de Eureka!Cup

Door: Sanne Respen

De voorbereidingen voor de Eureka!Day zijn weer in volle gang. Het werven van vrijwilligers, het indelen van de locatie en het maken van het wedstrijdschema zijn zomaar een paar voorbeelden waar wij het druk mee hebben. Daarnaast zijn ook de scholen – die meedoen aan de Eureka!Cup – druk bezig met het project. De afgelopen weken hebben we op een aantal scholen een kijkje genomen in de klas. Want wat vinden de leerlingen van het project? Hoe worden ze begeleid? En hoe wordt er gewerkt met het lesmateriaal?

Een van de scholen die we hebben bezocht, was het Strabrecht College in Geldrop. De gymnasium leerlingen in klas 2 krijgen aan het begin van de les eerst een korte uitleg. Vervolgens gaan ze zelfstandig in groepjes aan de slag met de opdracht van het Ministerie van Defensie “ontwerp een nieuw militair voertuig dat vanuit de zee en vanuit de lucht kan worden ingezet in de stad”. Als we langs de groepjes gaan, vertellen de leerlingen enthousiast waar ze mee bezig zijn. De eerste ideeën hebben ze uitgewerkt in schetsen en ontwerptekeningen. Er zijn zelfs groepjes die met behulp van Google SketchUp een 3D-ontwerp hebben gemaakt. Elk groepje krijgt tijdens de les de mogelijkheid persoonlijke begeleiding van de docent te krijgen. De docent bespreekt met de leerlingen het logboek en de planning en stelt vragen zodat ze zelf weer verder kunnen. De andere leerlingen kunnen ondertussen met eventuele vragen terecht bij een ouder die meehelpt tijdens het project. Het is een mooie manier om ouders te betrekken bij wetenschap- en techniekonderwijs.

Eureka!Cup opdracht ASML - leerlingen Jan Tinbergen College te Roosendaal

Eureka!Cup opdracht ASML – leerlingen Jan Tinbergen College te Roosendaal

Een andere school die we bezocht hebben, was het Jan Tinbergen College in Roosendaal. Hier wordt de Eureka!Cup ingezet als O&O-project (Onderzoek en Ontwerpen). De leerlingen gaan meteen zelfstandig in groepjes aan de slag en zijn gedurende de les zeer gemotiveerd aan het werk. Al voordat de les begint, komt een groepje leerlingen naar de docent toe en vraagt: “mogen we al gaan beginnen?” De leerlingen laten enthousiast zien hoe ze met een laser en op afstand bedienbare spiegels zoveel mogelijk targets kunnen raken.

 

Eureka!Cup opdracht ProRail - maquette

Eureka!Cup opdracht ProRail – maquette

Volgende week staat een bezoek aan het Ichthus Lyceum in Driehuis op het programma. Met de informatie die we tijdens deze bezoeken verzamelen, blijven we de Eureka!Cup verder ontwikkelen.

Wil je meer weten over het programma? Kijk dan op www.eurekacup.nl.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s