Wat deelname aan de FIRST® LEGO® League voor jullie school kan betekenen

Waar denk je aan wanneer een school meedoet met een robotica competitie? Veel programmeren en technische handelingen voor een beperkt aantal leerlingen? Niet bij de FIRST LEGO League!!!

Door: onze teamcoördinator

Animal Allies - logo

Veel meer

De FIRST LEGO League biedt veel meer. Behalve het robotica onderdeel worden de kinderen (en de leerkrachten/coaches) op veel meer onderdelen uitgedaagd. De teams gaan namelijk ook aan de slag met ‘Het project’. Ieder jaar wisselt het thema van de FIRST LEGO League, dit jaar is het thema ‘Animal Allies’. Wat kunnen mens en dier van elkaar leren? Bij het onderdeel ‘Het project’ gaan kinderen een onderzoek doen waarbij zij zelf een onderzoeksvraag formuleren en deze uitwerken om tot een of meerdere innovatieve oplossingen/ideeën te komen. De FIRST LEGO League biedt hierin een mogelijkheid voor de leerlingen om te ervaren hoe wetenschappers onderzoek doen, wat natuurlijk naadloos aansluit op het ontwerpend en onderzoekend leren.

cyclus voor Leren Onderzoekend en Ontwerpend Leren (LOOL) van Van Graft & Kemmers [2007]

cyclus voor Leren Onderzoekend en Ontwerpend Leren (LOOL) van Van Graft & Kemmers [2007]

Daarnaast is er veel aandacht voor de samenwerking, zowel binnen het team als daarbuiten. Dit is een van de speerpunten van de 21e eeuwse vaardigheden. De kinderen (en ook weer de leerkrachten/coaches) worden getoetst op de samenwerking gedurende het seizoen. Dit gebeurt door de zogenaamde ‘Core Values’ jurering tijdens de (regio)finales.

Core Values logo

Core Values

  • Wij zijn een team.
  • Met hulp van onze coaches en mentoren doen wij het werk om oplossingen te vinden.
  • We zijn ons ervan bewust dat onze coaches en mentoren niet alles weten. We leren samen.
  • We respecteren het principe van een vriendschappelijke competitie.
  • Wat we ontdekken is belangrijker dan wat we winnen.
  • We delen onze ervaringen met anderen.
  • We laten Gracious Professionalism™ en Coopertition™ zien in alles wat we doen.
  • We hebben plezier!

Op het gebied van robotica worden de robots niet alleen beoordeeld op de prestaties tijdens de robotwedstrijden, maar krijgen de kinderen ook de mogelijkheid aan de technische jury uit te leggen welke ontwerpbeslissingen zij hebben genomen en waarom. Ook leggen zij het programma dat zij hebben geschreven uit aan de experts van de technische jury. Deze jurering zorgt ervoor dat ook wanneer de robot tijdens de wedstrijd niet zo goed uit de verf komt, de kinderen nog steeds de ruimte krijgen om te laten zien welke ideeën zij hebben gehad en uitgevoerd.

 

FIRST LEGO League integreren in het curriculum

Zoals uit bovenstaande blijkt, is de FIRST LEGO League dus veel meer dan een robotica wedstrijd. De FIRST LEGO League kan namelijk heel goed worden geïntegreerd in de lesprogramma’s van zowel het primair als het voortgezet onderwijs. Op de website staan enkele documenten waarin beschreven wordt welke kerndoelen worden bereikt door deelname aan de FIRST LEGO League.

 

Positieve invloed

Ieder jaar krijgen wij van leerkrachten/coaches de feedback dat de FIRST LEGO League veel meer brengt dan alleen de resultaten van de wedstrijd. Zo krijgen wij jaarlijks de feedback dat er leerlingen zijn die zichtbaar hogere scores halen op Cito-toetsen. Tijdens de evaluaties komen er vrijwel standaard de berichten van kinderen die zeggen dat zij nu ‘ineens snappen waarom rekenen en taal zo belangrijk zijn’. Kinderen die moeilijk te motiveren waren, willen nu na school langer blijven, komen vroeger naar school of vragen zelfs of zij in de vakantie of op zaterdag op school aan het programma mogen werken. Welke leerkracht wil dat nou niet?

Een andere mooie quote die wij graag delen is van een Belgische teamcoach tijdens de Benelux finale van afgelopen jaar. Zij vertelde hoe zij met een ‘probleemklas’ aan de FIRST LEGO League had gewerkt. De sfeer in de klas was al vanaf de kleuterklassen gespannen, er werd veel gepest en er was veel ruzie in de klas. Ook bij de start van het programma werden regelmatig opmerkingen gehoord zoals: “Jij kunt dat niet”. Tijdens het werken aan het programma veranderde langzaam maar zeker de sfeer in de klas. Kinderen leerden naar elkaar luisteren en toonden meer respect voor elkaar en elkaars ideeën (een van de ‘Core Values’ van de FIRST LEGO League). Vooral de laatste opmerking van die leerkracht is blijven hangen: “De leerkrachten die de klas eerdere jaren hebben lesgegeven, herkenden de klas niet meer terug!”

 

Community

Hoewel het begrip robotica indrukwekkend en moeilijk kan overkomen, biedt de opzet van de FIRST LEGO League ook hierin een oplossing. Ervaren teams (zowel de kinderen als de leerkrachten/coaches) zijn veelal bereid nieuwe teams op weg te helpen. Zij zorgen er zo voor dat ook voor nieuwe teams de FIRST LEGO League een leuke, maar vooral leerzame, ervaring wordt. Deze sterke community is ook ontstaan vanuit de ‘Core Values’. Er is zelf een aparte term voor in het leven geroepen, ‘Coopertition’, een samenvoeging van de Engelse termen ‘Cooperation’ en ‘Competition’.

 

Zien we jullie komend jaar ook op een van de 26 finales in België of Nederland?

Al met al voldoende redenen om ook bij jullie op school (of als buitenschoolse activiteit) met de FIRST LEGO League aan de gang te gaan. De inschrijvingen voor het komende seizoen zijn alweer geopend en op 30 augustus 2016 is de wereldwijde release van de ‘Animal Allies challenge’. Kijk snel op http://firstlegoleague.nl/meedoen/inschrijven voor een regiofinale bij jullie in de buurt.

Advertenties

Een gedachte over “Wat deelname aan de FIRST® LEGO® League voor jullie school kan betekenen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s