FIRST® LEGO® League; more than robots!

Bijdrage van De Telgenborch

Aankomend FLL seizoen wordt voor onze basisschool De Telgenborch uit Almelo het 12e jaar dat wij deelnemen aan de FIRST LEGO League (FLL). We bieden dit aan als buitenschoolse activiteit voor de leerlingen van de groepen 7 en 8. Vorig jaar konden zelfs groep 6 leerlingen aan de FLL deelnemen. De afgelopen jaren hebben we steevast deelgenomen met 2 teams.

Waarom de FLL?

Kinderen komen, althans bij ons op school, weinig in aanraking met techniek. Ze hebben er een vertekend beeld bij van enkel beroepen met smerige handen. Door de FLL laten we ze kennismaken met techniek in allerlei verschijningsvormen. Ze leren bouwen en programmeren, gaan op bezoek bij allerlei bedrijven en instellingen en ontdekken wat daar de rol van techniek is. Door het onderdeel onderzoek van de FLL, ontdekken leerlingen de maatschappelijke rol van techniek. Door kinderen op heel jonge leeftijd in aanraking te laten komen met techniek, kunnen zij later betere studiekeuzes maken. Lang niet elke deelnemer maakt bij de keuze voor een vakkenpakket een beslissing gebaseerd op techniek, maar doordat ze weten wat het is, is er wel een keuzemogelijkheid bijgekomen. Dat wat je niet kent, zal je namelijk ook niet snel kiezen.

Zo veel meer dan robots alleen

Het technische deel van de wedstrijd is voor kinderen vaak aantrekkelijk en de reden om in eerste instantie te kiezen voor de FLL, maar er is veel meer te halen bij de FLL. Want het is zoveel meer dan robots alleen. Wat mij als leerkracht betreft is dit de grote (meer)waarde van de FLL. Leerlingen leren onderzoek te doen naar een maatschappelijk thema, ontdekken een probleem en vinden hier samen een innovatieve oplossing voor. Hierbij leren leerlingen kritisch te denken, deskundigen te benaderen, excursies te regelen, interviews af te nemen en verslag te leggen. Een aantal van deze vaardigheden komt ook in de taallessen naar voren, maar het beklijft vele malen beter als je dit zelf in de praktijk toepast en als het nut voor je heeft. Uiteindelijk wordt het onderzoeksproces gepresenteerd aan een jury. Ook de robot en programmatuur worden aan een jury getoond. Dit betekent dat de teams leren zichzelf te (durven) presenteren.

Alle leerlingen van nu zullen tijdens hun werkzame leven met anderen moeten samenwerken. Een strikt solistisch beroep is nauwelijks nog te vinden. Het is dus belangrijk dat kinderen vaardigheden leren en oefenen die hierbij passen. Bij de FLL staat teamwork en sportiviteit voorop. We zijn hier heel gericht mee bezig tijdens allerlei teamworkactiviteiten. Deze zijn erop gericht om te leren samenwerken, oog te hebben voor elkaar en om te ontdekken wat jouw rol is binnen een groep. Kinderen leren hun eigen talenten en kwaliteiten te ontdekken, maar ook die van hun teamgenoten. Hierdoor ervaren ze dat zij elkaar binnen een team aanvullen en versterken. Ze leren taken te verdelen, samen te plannen, organiseren en informatie met elkaar te delen.

Trial and error

Het plezier staat voorop. Het is echt te gek om samen met een team intensief ergens mee bezig te zijn en te zien dat het vorm krijgt. Om samen teamwork spellen te spelen, samen te eten en contact te hebben met andere teams. Maar ergens tijdens het FLL seizoen loopt ieder team altijd tegen frustraties aan. Bijvoorbeeld omdat de programmeurs het net niet voor elkaar krijgen een missie goed uit te voeren, het lijkt de bouwers onmogelijk een hulpstuk in elkaar te zetten, het onderzoek loopt vast of er zijn andere problemen. Waar je thuis misschien met een kwaaie kop wegloopt en er mee stopt, moeten leerlingen maar ook het team leren omgaan met deze frustraties en zullen ze moeten doorzetten om toch tot een goed resultaat te komen.

Kids do all the work

Bovenal doen de teams zelf het werk, ze bouwen hun eigen robot, schrijven hun eigen programmatuur, voeren zelf onderzoek uit, bedenken hun eigen teamnaam en yell. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor het hele proces en het eindresultaat. De coaching is erop gericht om de teams de begeleiden en niet om te leiden. Dit is anders dan wat ze gewend zijn, want juf neemt ze niet bij de hand en vertelt ze niet wat ze precies moeten doen. Aanvankelijk is dat eng en spannend, maar wat leren ze er veel van. Ook buiten de FLL zijn dit vaardigheden die van nut zijn.

Dit alles zijn waardevolle lessen voor de leerlingen die deelnemen aan de FLL. We zien ze dan ook gedurende het FLL seizoen enorm groeien en krijgen dit ook terug van de ouders, collega’s en leerlingen zelf. Verlegen kinderen worden zelfverzekerder en durven meer, de meer dominant aanwezige kinderen leren om oog te hebben voor een ander. Collega leerkrachten geven vaak al na een aantal weken aan dat ze precies zien welke leerlingen aan de FLL meedoen. Deze leerlingen stellen zich al snel zelfstandig en verantwoordelijk op. Dit heeft zijn positieve weerslag op hun leerprestaties, maar ook op hun welbevinden en hun rol in de groep.

Wij zijn zo enthousiast over de FLL dat wij geregeld anderen hiermee in aanraking laten komen en onze teamleden andere kinderen leren programmeren. Terwijl die kinderen razendsnel onder de knie krijgen hoe je de robot op de tafel laat rondrijden, zijn het altijd de ouders of andere leerkrachten die vragen waarom we meedoen aan de FLL. Gezien alle bovenstaande redenen is er dan nog maar één wedervraag mogelijk: Wat is jullie argument om nìet mee te doen aan de FIRST LEGO League??

Marijcke Buitenhuis- Dreier Gligoor
groepsleerkracht De Telgenborch
Teamcoach Techniek Team Telgenborch
http://www.3trox.nl
http://www.facebook.com/fll.telgenborch

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s